Hoekenwerk bij natuurlijk buitenspelen

Natuurlijk zijn wij als Peuters in het Wild geïnspireerd door de ideeën van Reggio Emilia. Wat ons aanspreekt is:

  • de vrijheid om te experimenteren door de kinderen.
  • het idee van de drie ‘pedagogen’: de kindergemeenschap, de ruimte (binnen en buiten) en de leid(st)ers.
  • de creativiteit die zo alle kans krijgt bij kinderen.
  • de uitdaging die deze werkwijze stelt aan de kinderwerkers (en daarmee dat je elkaar scherp houdt als team).

Hoe kun je de ideeën van Reggio gebruiken om Natuurlijk Buitenspelen te bevorderen. Dat klinkt zo logisch, maar op Internet en in de overige literatuur kan ik hier niet zoveel over terug vinden. In de praktijk echter wel. Zo bezocht ik pas een tuin van een kinderdagverblijf met een buitenatelier. Ook verder was de tuin heel duidelijk in ‘hoeken’ opgedeeld. Een amfitheater, een stukje om lekker te bewegen, los materiaal om mee te bouwen, een plek waar je veel beestjes kunt vinden in het voorjaar en ook grote bakken met kruiden, fruit en groenten.

Peuters in het Wild werkt voor kinderopvang en kleuteronderwijs. Natuurlijk spelen in de directe (veilige) omgeving is heel belangrijk.  Hoe richt je je buitenruimte in? En hoe stimuleer je kinderen in hun fantasiespel?

Je kunt je ook aansluiten bij Peuters in het Wild als begeleider.  Dan organiseer je evenementen in het bos, op een speelboerderij, fruittuin of natuurcamping. De kinderopvang maakt vaak gebruik van onze Peuters in het Wild begeleiders.

Rijke speelomgeving in de buitenruimte

De term ‘rijke speelomgeving’ kom je vaak tegen in combinatie met Reggio.

Een rijke speelomgeving biedt voor elk kind ‘wat wils’. Door de inrichting van de ruimte komt het kind tot spel. Zo is ‘het Hoekenwerk’ al heel lang een basis voor het kleuteronderwijs.

Er is een bouwhoek, een boekenhoek, een knutselhoek en bijvoorbeeld een zintuigenhoek. Afhankelijk van thema’s kan de aard van de hoeken veranderen.

Je kunt het ‘hoekenwerk’ gebruiken in de inrichting van je groene buitenruimte of schoolplein.

We starten volgende week  met een begeleidingstraject van een nieuwe voorschool die veel buiten wil zijn met de peuters. Een mooie uitdaging. We gaan met elkaar zoeken hoe ze in de tuin kunnen werken. Hoe ze die leuk kunnen inrichten en hoe ze spel kunnen stimuleren. Het denken in hoeken/speelzones voor kinderen speelt een belangrijke rol.

Hoekenwerk in tuin of bos

Ik wil jullie meenemen in mijn verbeelding. Wat zie ik voor mij in zo’n tuin van zo’n locatie?

een bouwhoek

Een plek met losse takken, pallets, dekens, zeil, autobanden waar de kinderen hutten kunnen maken.

Een beweegparcours

Een uitdagende ‘route’ door de speeltuin met deels ruimte om te rennen en te voetballen maar ook objecten om op te klimmen of te balanceren.

Een zand/water hoek

Spelen met zand en water is heel goed voor de sensomotorische ontwikkeling. Voordat een kind met modder speelt (of bijvoorbeeld met klei) moet die soms eerst een drempel over. Mijn kleren worden vies en dat mag niet van m’n moeder, je hoort het tot je schrik steeds vaker. Communicatie en zo nodig aangepaste kleding is dus belangrijk. Hoe belangrijk het is om af en toe de modder tussen je vingers te laten glijden, kun je je zelf ook wel voorstellen. Bijvoorbeeld als je deeg wilt kneden met je handen. Gatverdamme, denk je eerst terwijl het daarna heel prettig aanvoelt.

Een speelhoek

Die plastic dino’s zijn er toch eigenlijk voor gemaakt om mee in het zand en water te spelen. Maak een rivier, maak met takken een bos in het zand, bouw een vulkaan en speel met elkaar je dinospel. Zorg dus voor veel zand ook buiten de zandbak waar de kinderen ook lekker kunnen spelen.

Een voedselhoek

Bij natuurlijke buitenruimte horen bakken met groenten, fruit, kruiden en (eetbare) bloemen. En doe daar ook wat mee. Zorg voor buitentafels en keukenspullen waarmee je met elkaar salades kunt maken, deels van de oogst. Gebruik muntblaadjes en citroenmelisse voor in de waterkan of in de thee. Pluk met de kinderen kruiden om aan de kok te geven. Die kan er dan lekkere soep van maken.

Een natuurontdekhoek

Zorg voor grote stammen die langzaam verteren. Hier onder kun je wormen en pissebedden vinden. In de begroeiing vind je slakken. Maak met elkaar een slakkenhotel en verzorg ze een tijdje binnen op de groep.

Een natuuratelier

Misschien in een tuinhuis, pipowagen, caravan, tent of tipi. Een plek met heel veel knutselmateriaal waar de kinderen hun creativiteit kunnen uitleven. Je kunt natuurlijk ook met materialen uit de natuur knutselen. Maak verf van modder en gemalen stoepkrijt. Schilder met paardenbloemen. Maak een bouwwerk van takken.

Zie je het al voor je allemaal. Hoe je op zo’n plek kunt werken en hoe de kinderen daar naar hartenlust spelen en ontdekken?

Meer hierover leren en ervaren?

Peuters in het Wild geeft trainingen ‘incompany’ en ook voor losse deelnemers. We geven dit voorjaar twee driedaagse trainingen, eentje in Deventer en een in Hasselt Belgie. Ook bieden we op 23 februari een training Peuters in het Wild aan van één dag. Tijdens de driedaagse training gaan we veel verder de ‘diepte’ in.

De trainingen vind je in de agenda: www.peutersinhetwild.nl/agenda

Je kunt je hiervoor opgeven door een mail te sturen naar: info@peutersinhetwild.nl

Ons zusterbedrijf Natuur is een Feest geeft ook incompanytrainingen en ook open inschrijving trainingen aan voor werken met oudere kinderen (5-12 jaar), dus bijvoorbeeld voor BSO’s. Kijk voor wat wij allemaal doen op deze website en op www.natuuriseenfeest.nl

Webshop

Om jullie van inspiratie te voorzien hebben we een aantal avonturen uitgewerkt. Die kun je downloaden in onze webshop. www.peutersinhetwild.nl/shop